header   

DOMOV

www.milpos.sk


DOMOV
DOMOV
Kalendár
Dnes je: Pondelok
20. august. 2018

Sviatok má:
dnes: Anabela
zajtra: Jana
pozajtra: Tichomír
včera: Lýdia

IP:54.80.208.105.
ec2-54-80-208-105.compute-1.amazonaws.com

Hlavné menu
MenuMaker produced NavBar

Úradná tabuľa
Úradná tabuľa

Hľadaj na stránke


Pokročilé vyhľadávanie

Mapa Milpoša
Mapa Milpoša

Radio
Stanica:
Nie je voľba

<a href=''>Play Nie je voľba</a>
Hrať v samostatnom okne

DHZ
Dobrovoľný
hasičský zbor

dhz.milpos.sk

Ručne maľovaná mapa

Panoráma obce

TV vysielanie

Milpošský holokaust
História obce

História obce
          Možno to bude niekomu pripadať čudné spájať Milpoš a holokaust. Holokaust v našich časoch je totiž spájaný hlavne s likvidáciou židov v čase druhej svetovej vojny. Slovo holokaust pochádza z gréckeho slova holo, čo znamená celý a kaustos – spáliť.
          V  kronike obce Milpoš je zaznamenaná legenda o Turkoch, ktorí za zabitie  tureckého vojaka  nahnali obyvateľov osady do kostolíka a za živá ich upálili. Podľa môjho názoru sa dá tento akt - úplná likvidácia obyvateľov osady, ich  nahnanie do kostolíka a  zapálenie dreveného kostolíka s kamennou podlahou dá nazvať holokaust. Osada sa vtedy ešte Milpošom nenazývala. Podľa Martina Roškanina  sa nazývala Puszta Hanigocz. Prvá zmienka o Milpoši sa nachádzala v biskupskej vizitácii z roku 1715. Mal som množstvo ...



                    ...rozhovorov so starými už nežijúcimi obyvateľmi Milpoša, najviac som sa o tejto doteraz iba ako o legende rozprával s Petrom Strakom narodeným v roku 1913. Udalosť opísal nasledovne: Keď prešli Turci do osady, jedenému z tureckých vojakov sa zapáčila istá osadníčka, pokúšal sa ju znásilniť. Jej muža postavil do rohy izby, aby sa na to pozeral, zabudol na to, že v rohu izby boli uložené drevené vidly, ktorými ho v istej chvíli manžel zneuctenej ženy prepichol. Vojaka potom zahrabali do hnoja na dvore. Turci začali vyšetrovať zmiznutie  vojaka, vedeli kde ho nechali tak šli priamo do tohto domu. Pod tlakom tureckých vyšetrovacích metód sa manželia  k činu priznali. Chceli ich pred verejnosťou sťať pravé pri kostolíku. Keď osadníci videli čo sa chystá mladí poutekali do okolitých lesov a pozorovali ako Turci nahnali všetkých čo neutiekli do kostolíka, kostolné dvere zamkli na závoru, okolo kostolíka nanosili drevo, ktoré zapálili ho a od  dreva sa oheň preniesol na drevený plášť kostolíka. Takto prišla časť osadníkov o život. Mladí čo utiekli do lesov toto všetko pozorovali a už sa na miesto nevrátili. Osada spustla, pamätníci sa tomuto miestu vyhýbali, až po mnohých rokoch sa tam  znova nasťahovali noví ľudia. V obecnej kronike sa píše, že pri stavbe domu Márie  Hrabčákovej a tam našli  ľudské kosti. Ak si to tak bádateľ v mipošskej histórii dal dokopy, vychádzalo mu, že Turci v bitke pri Moháči, ktorá sa odohrala roku 1526 zvíťazili a pri bitke o Viedeň roku 1683 boli Turci porazení. Teda udalosť možno situovať do tohto obdobia. Ako píše Radoslav Turík, turecké vojenské výboje na území dnešného Slovenska pokračovali. Už roku 1570 vpadli Turci  na Spiš a rabovali v celej oblasti. Hlavný tlak smeroval do banských oblasti. Do dnes sa oblasť východne od Kostoliska nazýva Štolňa ktorá je podobne ako Kostolisko  nepreskúmaná. Aj tu možno hľadať  záujem Turkov. Hanigovský hrad bol už v tom čase Forgačovským vojskom veľmi poškodený a neobývaný.
          Z uvedeného vyplýva, že je potrebné dokázať pravdivosť doterajšej legendy. To sa dá iba archeologickým výskumom. Milpošské územie nie je zahrnuté do hlavného záujmu archeologického výskumu. Nikto k tomu totiž nedal podnet. V snahe odkryť biele miesta milpošskej histórie sa pokúšam o možnosť archeologického  výskumu. Tu narážam na mnohé problémy. V prvom rade ide o zastavanú časť záujmového územia.  Kostolisko sa rozprestiera na parcelách niekoľkých súčasných majiteľov. Aby mohol Krajský pamiatkový úrad  vydať povolenie  výskumu je potrebný súhlas majiteľov. Aspoň jedného, na parcele ktorého sa tento výskum bude realizovať. Tu narážam na druhý problém- obáva z rozrýpania celého pozemku. Nie je  úplne tak. Výskum možno robiť  na záujmovom  priestore a iba v rozsahu dohody s majiteľom. Kostolisko sa rozkladá na parcelách č. 154,159,16O a 19O. Podľa môjho názoru aj keď nie  najvhodnejšie  miesto by bola parcela č.154 , ktorá sa nachádza najbližšie k  bývalému domu Mar. Hrabčákovej ,toho času pozemok  Stanislava Matviju č.d. 1OO, teda plotová časť, medzi domami č. 99 a 1OO.
          Cieľom  archeologického výskumu je potvrdiť pravdivosť legendy a hlavne dokázanie, že tam bol kostolík, alebo pohrebisko. Dá sa to  vyčítať z nájdených archeologických artefaktov, ktoré sa dajú na odborné posúdenie renomovaným archeológom. Na základe môjho rozhovoru na KPÚ by nám radou tento úrad pomohol a víta tiež moju predmetnú aktivitu. Doplňujem informáciu o tom, že o kostolíku vie aj  prešovský biskup gréckokatolíckej  cirkvi  Babjak, ktorý pri storočnici milpošskej cerkvi naznačil, že by bolo aj pre cirkev hodnotné, keby sa dokázala prítomnosť predmetnej sakralnej stavby.
           Mne ako iniciátorovi archeologického výskumu milpoského  Kostoliska ostáva veriť, že Milpošania správne pochopia môj zámer a nebudú klásť prekážky. Skôr či neskôr k výskumu dôjde, ak nebude pochopenie v súčasnosti, v budúcich časoch sa určite narodia ľudia, ktorí pochopia  moju iniciatívu a naplnia tak spoločenský záujem .
                                                        

Mikuláš  Adzima 



Publikované: Nedeľa, 27.05. 2018 - 07:40:04 Od: jef
 
Súvisiace odkazy
· Viac o História obce
· Ďalšie články od autora: jef


Najčítanejší článok na tému História obce:
Gréckokatolícky liturgický program


Hodnotenie článku
Priemerné hodnotenie: 0
Hlasov: 0

Zvoľte počet hviezdičiek:

Vynikajúci
Veľmi dobrý
Dobrý
Priemerný
Zlý


Možnosti

 Vytlačiť článok Vytlačiť článok


Súvisiaca téma

História obce


OCHRANA OSOBNÝCH ÚDAJOV

Správca stránok: Miro Straka

©2010
WWW.krehlik.eu WEBmaster: Krehlík Ján st.
Čas potrebný k spracovaniu stránky 0.06 sekúnd

Infor. o registracii domeny  
Admin